יום ראשון, 7 ביוני 2015

תערוכה בפולין: משחק "תופסת" בעירום בתא גזים

מבקרים ישראלים במוזיאון לאמנות מודרנית בקרקוב נדהמו לגלות כי באחת התערוכות מוצג סרטון שצולם בתא גזים, בו נראים שחקנים מבוגרים משחקים "תופסת". משרד החוץ: "מדובר ב'מיצג אמנות' מעורר שאט נפש". הנהלת המוזיאון: "התערוכה מציבה שאלות"





צביקה קליין
 | 5/6/2015 6:54
כשתא הגזים הופך למגרש משחקים: תיירים ישראלים שביקרו לאחרונה במוזיאון לאומנות מודרנית בקרקוב נדהמו לגלות שבאחת התערוכות מוצג סרטון בו נראים גברים ונשים עירומים משחקים "תופסת" בתא גזים. ששת השחקנים בסרטון מתנהגים כילדים והוא מציג את תאי הגזים באופן קליל ומשועשע. הסרטון, שהוצג בעבר בתערוכה בברלין, הוסר לאחר מחאת ראשי הקהילה היהודית בגרמניה. 

בסוף הסרטון, שאורכו ארבע דקות וחצי ונושא את השם The Game of Tag ("משחק תופסת"), נכתב כי הוא צולם בשני מיקומים שונים: בתא גזים של אחד ממחנות הריכוז לשעבר ובמרתף של בניין מגורים פרטי. לא ברור כיצד קיבלו יוצרי הסרט אישור לצלמו בתא גזים, מאחר שכל מחנות ההשמדה הפכו לאחר השואה למוזיאונים להם חוקים נוקשים. 

ואם לא די בכך, מתברר שברשימת נותני החסות לתערוכה המזעזעת, ניתן למצוא את שגרירות ישראל בפולין. סמל השגרירות, יחד עם קישור לאתר השגרירות, מתנוסס בעמוד התערוכה כ"שותף" לגופים אחרים שעמדו מאחורי הצגתה. במוזיאון אישרו ל-nrg כי החסות ניתנה לתערוכה בה הוצג סרטון "התופסת". 
דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, אמר בתגובה כי "מדובר ב'מיצג אמנות' מעורר שאט נפש. זהו ניסיון מכוער לייצר פרובוקציה תוך שימוש ציני בתאי גזים כתפאורה לאמירה מכוערת וחסרת כל ערך. אנו פועלים בכל הדרכים העומדות לרשותנו להסרת המיצג". 

בנוסף נמסר כי בשגרירות פנו להנהלת המוזיאון בקרקוב בדרישה להסיר את הסרטון לאחר שגילו כי הוא מוצג במסגרת התערוכה, ואף פנו במקביל פנו בבקשת סיוע למוזיאון יד ושם. עוד נמסר כי "ישראל פועלת בכל דרך שברשותה להסרת המיצג". 

הסרטון, שמוצג גם באתר המוזיאון לאומנות מודרנית בוורשה, הופק על ידי הקולנוען והאמן הפולני ארתור זמייבסקי בשנת 1999 עבור הביאנלה של ברלין. זמייבסקי, שנולד בוורשה, פולין בשנת 1966, הוא בוגר תואר ראשון באמנות באקדמיה לאמנויות יפות בוורשה ובאקדמיית גריט ריטוולד באמסטרדם. תערוכותיו מוצגות ברחבי העולם. 

בשיחה ל-nrg, טענו במוזיאון האמנות המודרנית בוורשה, כי למרות שהסרטון מופיע באתר שלהם הוא "לעולם לא הוצג". בנוסף טענו כי הסרט אף "הוקרן במספר תערוכות בעולם", כשהם מתייחסים להפנייה באתר לתערוכה בביאנלה של בברלין בשנת 2011. 

מאידך, במוזיאון האמנות המודרנית בקרקוב (MOCAK) הודו כי הסרטון מוצג בתערוכה שלהם בשם, "פולין-ישראל-גרמניה: החוויה של אושוויץ". באתר המוזיאון צויין כי התערוכה לא מתכוונת "להציג רק אמנות הקשורה לשואה, אלא כזו שמתמודדת עם כך שאושוויץ היה מקום של רצח עם, הסמל האנושי הטראגי ביותר שיש". 

עוד ציינו במוזיאון כי "התערוכה מציבה מספר שאלות: האם לאחר שהניצול האחרון ימות יהפוך אושוויץ למקום בו עוסקים בתרבות פופ? פרובוקציה טהורה? דיסנילנד אימה? האם דאגות כאלה מוגזמות? האם הדורות השניים והשלישיים של ניצולי אושוויץ ירגישו מחוייבות להמשיך באירועי הזכרון?". 
 

ב-2011, כשהסרטון הפרובוקטיבי הוצג בגלריה בברלין, הוא הוסר בעקבות מחאת ראשי הקהילה היהודית בגרמניה. זמייבסקי, יוצר הסרטון, אמר אז כי "במקום טרגדיה, אנחנו רואים פה משחק ילדים". אגב, באותה שנה הוא הוגדר על ידי מגזין "ניוזוויק" כאחד מעשרת האמנים החשובים ביותר בעולם, ותואר כמי שיצירות האומנות שלו "ברוטליות ולא מתאימות לכולם". 

 
בפברואר השנה הוצג הסרטון במוזיאון לאמנות בעיר טרטו שבאסטוניה וגרם לסערה נוספת. אפרים זורוף, צייד הנאצים המרכזי של מרכז שמעון ויזנטל, התבטא אז נגד התערוכה, ואמר: "אם התערוכה מנסה להתמודד עם הטראומה בהומור, התוצאה היא זלזול מגעיל בטבח הנורא שבוצע ביהודי אירופה, ואף פוגע בזיכרון השואה". 

כמו בתצוגה בברלין, גם בטרטו הסרטון הוסר, בעקבות התערבות של גורמים יהודיים. על הדיווח שהסרטון מוצג שוב בפולין, אמר זורוף ל-nrg: "פעלנו נגד הסרט באסטוניה, ואנו נאמר זאת שוב: אנו מתנגדים נחרצות לסרט שמבזה את קרבנות השואה, וברגשותיהם של כל יהודי ואדם עם חוש מוסר". 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה