יום שלישי, 12 באפריל 2016

על קברי צדיקים בפולין

קברי צדיקים בפולין הופכים לאתרים עליה לרגל למגזר מסוים, בעיקר ביום השנה למות הצדיק. להלן קברי הצדיקים הפופולריים במיוחד:

ליזנסק Leżajsk – כפר בפודקרפטי בדרום מזרח פולין. כאן קבור הרבי אלימלך, אחד הצדיקים הראשונים, שפעילותו השפיעה על שושלות חסידיות אחרות.
את קברו פוקדים אלפי אנשים מרחבי העולם, ויהודים אורתודוקסים נוהגים להתפלל במקום ולהשאיר פתקי בקשה (ביידיש: קוויטלך), לבקש את התערבותו של הצדיק בענייני משפחה או הצלחה בעסקים. יש גם נוצרים שמאמינים בכוחות הפלא של אלימלך.
ביום השנה למותו, שחל ב-כ"א באדר, פוקדים את קברו אלפי חסידים שמאמינים כי ביום זה יורדת נשמת הצדיק לאדמה ולוקחת את בקשותיהם לשמים.
מעל קברו הוקם אוהל מיוחד, ולפני כמה חודשים החלו בבניית מרכז חסידי במקום הכולל חדרי אירוח, מטבח כשר ומקווה.

צדיק פופולרי אחר הצדיק דוד בידרמן מללוב שליד צ'נסטוחובה. ביום השנה למותו מגיעים מאות חסידים בראשותו של אהרון בידרמן, הרבי הנוכחי. אוהל הצדיק מלא עד אפס מקום וכך גם הרחבה הסמוכה לבית הקברות.

בערים של דרום פולין התגוררה משפחת הצדיקים הלברשטאם. קבריהם מפוזרים במספר מקומות: צ'ישנוב, נובי סונץ ועוד. בנובי סונץ נפתח מחדש בית הכנסת הישן ומוקם גם כאן מרכז חסידות עם מטבח כשר. החסידים הפוקדים את האיזור מתפללים גם על קברי הצדיקים ברימנוב, לנצוט, ז'שוב, מדינוב, דמברובה טרנובסקי, בז'סקו, רופצ'יצה ו-ז'בנו.

חסידים נוהגים לבקר גם בקרקוב, אף שהעיר לא היתה מרכז חסידות, אך בבית הקברות הצמוד לבית הכנסת הרמ"א יש מספר קברי צדיקים. הפופולרי ביותר הוא קברו של הרב משה איסרליש (הרמ"א).

בית הקברות היהודי העתיק בלובלין קבור יעקב יצחק הורוביץ, המכונה "החוזה מלובלין", ובקוצק קבורים מנחם מנדל מורגנשטרן וצאצאיו. קברי צדיקים נמצא בעשרות רבות של עיירות בפולין: מינסק אוסטרוב, פלוצק, ראדום, סלונים, רדזימין, מרקושוב, לומזוב, קוז'יניצה, וורקה, פשסיחה, פריסוב, זלחוב ועוד.

בגלל הקושי ברכישת מזון כשר בפולין, החסידים נושאים עמם  מזוודות כבדות מלאות במצרכים כשרים, ובשל העדר בתי כנסת הרי שהם מתפללים בחדרי בתי המלון או ברחבות בעיר. אם באיזור אין מקווה הרי שהם שוכרים את הבריכה העירונית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה