יום ראשון, 15 במאי 2016

Pamiętaj z nami (=זכור עמנו)

Pamiętaj z nami  (=זכור עמנו) היא כותרת של גליון אפריל של המגזין Krakow.pl, שיוצא לאור על ידי עירית קרקוב, ואשר מתייחס בחלקו למחנה הריכוז הגרמני לשעבר בפלשוב.

קבוצה של מתושבי קרקוב פועלים, לאחרונה, לשימור זכר המקום שבו היה מחנה הריכוז פלשוב, ומבקשים כי השטח של מחנה הריכוז לשעבר יהיה מקום זכרון לטרגדיה הגדולה, ולא פארק עירוני שבו מגיעים התושבים לטיול עם כלביהם. עירית קרקוב, באמצעות מחלקת המוזיאונים ההיסטורים של העיריה, החלה להכין פרוייקט בהתאם, ומר ניזביטובסקי, מנהל המחלקה, אמר כי יש לשמר את אופי המקום כפי שהיה. לדעה זו מצטרף גם יו"ר הקהילה היהודית בקרקוב, מר תדאוש יעקובוביץ, וכבר התקיימה בין השניים פגישה ראשונה בנושא השימור ואופיו. בחודש שעבר נערכו מספר מפגשים והרצאות בהם הורחב המידע לציבור תושבי העיר על המקום ומשמעותו, וכן נערך מרוץ זיכרון לטרגדיה הגדולה.


מחנה הריכוז בפלשוב הוקם באביב 1942, על שטחם של שני בתי קברות יהודיים: זה שברחוב ירוזולימסקה וזה שברחוב אברהמה, כלוא בו את היהודים שהיו בגטו קרקוב, לאחר שהאחרון יחוסל. שטח המחנה הלך וגדל במהלך חודשי קיומו והגיע ל-80 הקטר ומספר האסירים בו, יהודים ופולנים, הגיע לכחמישים אלף, ששוכנו ב-200 בנינים וצריפים. האסירים הועסקו בעבודות שונות כולל תפירת מדים לצבא הגרמני, תיקון מכוניות ומשאיות, חשמלאות, נגרות, מסגרות, מחצבה ועבודות דפוס. בפלשוב היה גם מקום הוצאה להורג של אסירים, ביניהם אסירים שהובאו מכלא מונטלופיך. מיד לאחר המלחמה פורקו המבנים והצריפים שהיו במקום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה