יום חמישי, 19 בפברואר 2015

הקרן לשימור מורשת יהודי פולין

הקרן לשימור מורשת יהודי פולין (FODZ) מכריזה על יוזמה "אמץ בית עלמין יהודי בפולין", ומזמינה אנשים, משפחות, קבוצות, קהילות, וארגונים להיות שותפים בפרוייקט ההנצחה. הפרויקטים יכולים להיות קטנים, כגון הכנה והרכבה של לוח זיכרון כדי לידע את המבקרים שאתר מסוים הוא בית קברות יהודי (גם אם אין היום מצבות במקום) או פרוייקט גדול יותר כגון גידור בית הקברות, הקמת שער או הקמת אנדרטת זכרון.

הקרן לשימור מורשת יהודי פולין הוקמה בשנת 2002 על ידי איגוד קהילות היהודיות בפולין והארגון היהודי העולמי להשבת הרכוש (איל"ר). המשימה העיקרית של הקרן היא לשמר ולהנציח אתרים ומונומנטים של מורשת תרבותית יהודית ששרדו בפולין. הקרן פעילה באותם מקומות שהיום אין בהם קהילה יהודית או שהם רחוקים ממרכז עירוני גדול או שלקהילה היהודית הקרובה אין די משאבים כספיים כדי לטפל ולתחזק את הנכסים היהודים במקום.

הנסיון הרב של הקרן, של למעלה מעשור בעבודה בבתי קברות יהודים בפולין, והקשרים ומערכות היחסים עם הרשויות המקומיות והגופים המנהליים בפולין, מעמיד את הקרן בעמדה ייחודית לשתף פעולה עם מי שמתעניין ומוכן לסייע בשימור המקומות החשובים הללו. כמובן שכל העבודות בבתי הקברות מתבצעות בהשגחת הרבנות בפולין.

בפולין אותרו למעלה מ-1,200 בתי קברות יהודים, רובם מוזנחים, אינם נגישים, אין בהם סימון, גידור או שילוט, וברובם אף אין מצבות. שילוט פשוט יכול להביא לכך שהאוכלוסיה המקומית והמבקרים ידעו על קיומו של המקום. בעשור האחרון טיפלה הקרן בכמאתיים בתי קברות בפולין, החל מפעולות של ניקוי וניכוש הצמחיה, דרך התקנת גדרות ושערים ועד להצבת שילוט.

הקרן תסייע למעונינים להשתתף בפרוייקט ההנצחה בכל הנוגע לטיפול המשפטי והארגוני, כשהתמיכה הכספית והקונספט של הפרוייקט יהיו על "השותף/מאמץ". לכשיושלם הפרוייקט יאורגן במקום טקס שבו ישתתפו נציגי הקהילות היהודיות אישי ציבור ופרנסי המקום.
ליצירת קשר נא לכתוב אל fodz@fodz.pl



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה