יום שלישי, 17 בפברואר 2015

תלמוד תורה ב-בייץ'

תלמוד תורה ב-בייץ' (Biecz)
לפני מלחמת העולם השניה היו בבעלות הקהילות היהודיות בפולין מבנים רבים מאד. חלקם נהרסו וחלקם השתמרו. על פי הסכם עם ממשלת פולין משנת 1997, יכולות הקהילות היהודיות הקיימות היום בפולין, לתבוע את השבת המבנים הללו לבעלות הקהילות, וכך פועלת גם הקרן לשימור מורשת יהודי פולין (FODZ).
בעיירה בייץ' שבדרום פולין, לא הרחק מגליציה, עיירה שמכונה לעיתים גם "קרקוב הקטנה" או "הפנינה של הקרפטים", גרו לפני השואה כ-800 יהודים וניהלו חיי קהילה פעילים מאד. בשנת 1924 נבנה, על ידי הקהילה היהודית המקומית, בניין ששימש "תלמוד תורה", והבניין קיים עד היום.
הקרן לשימור מורשת יהודי פולין מבקשת לתבוע את השבת הבניין אך זקוקה, לצורך כך, למסמכים שיוכיחו את הבעלות של הקהילה על הבניין, שכן השלטונות טוענים כי הבניין לא שימש אף פעם את הקהילה היהודית.
החוקרים בפולין בודקים את הארכיונים של קרקוב ולבוב, כולל עיון בעתונים מאותה תקופה, ומעיינים בעדויות שנמסרו ל"יד ושם" ו- YIVO, אך המידע שנמצא הוא כללי מידי, ואינו משכנע, מבחינה משפטית, את הוועדה הדנה בנושא.
הקרן פונה אל יוצאי המקום וצאצאיהם ומבקשת להעזר בכם לצורך הוכחת הבעלות על הבניין. אולי יש למי מכם מסמכים, כולל מסמכי לידה או נישואין, תעודות בית ספר, עדויות של המשפחה, תצלומים עם כיתוב תלמוד תורה, או כל סוג מסמך רשמי אחר, שבו נכתב במפורש "תלמוד תורה" (ולא רק בית כנסת).
הפשילו שרוולים, שנסו מותנים וחפשו את המסמכים שעשויים לעזור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה