יום ראשון, 17 במרץ 2013

70 שנה לחיסול גטו קרקוב


במרץ 2013 מלאו 70 שנה לחיסול הגטו בפודגוז'ה שבקרקוב, ארוע שהתרחש ב‑13 וב‑14 במרץ 1943. את אותם מאורעות נוראיים נציין בקרקוב בארועים הבאים:
במוצאי שבת ה-16 במרץ בשעה 19:00 יפתח מחדש המוזיאון שבבית המרקחת "מתחת לנשר" שבככר גיבורי הגטו, ובו תערוכה חדשה. בית המרקחת היה בבעלותו של הרוקח תדאוש פנקביץ, חסיד אומות העולם, ושימש מקום מפגש ומסתור בימים האפלים.  לאחר דברי הברכה יתקיימו במקום קונצרט ותפילות. מהשעה 20:00 אפשר יהיה לסייר בתערוכה החדשה שבמקום ולצפות במופע אור קולי על חזיתו של הבנין שבככר גיבורי הגטו 18. באמצעות גרפיקה ממוחשבת תוצג הקהילה היהודית ויוקראו קטעים מתוך ספר זכרונותיו של פנקביץ.
ביום ראשון ה-17 במרץ בשעה 12:00 יצא מצעד הזכרון מככר גיבורי הגטו ועד לאנדרטה שבמחנה הריכוז פלשוב. לפני המצעד, בשעה 10:00 יערך סיור בשטח שהיה הגטו בעבר וכותרתו: "גם אנחנו חיינו כאן פעם". לאחר המצעד, בשעה 15:00 יתקיים סיור בשטח הגטו וכותרתו: "דרך חלונות בית המרקחת: גטו קרקוב לפי זכרונותיו של תדאוש פנקביץ.
אוצרת המוזיאון, גב' מוניקה בדנרק, מציינת כי התערוכה החדשה במוזיאון תפנה אל כל חושיו של המבקר במקום: חוש הראיה על מנת להביט במסמכים, התמונות, המכתבים וקטעי הוידאו; חוש הריח - על מנת להריח את ריח בית המרקחת; חוש השמיעה כדי לשמוע את עדויותיהם של העדים למה שהתרחש במקום לפני 70 שנה.
התערוכה החדשה תשיב למקום מראה של בית מרקחת, כפי שהיה לפני 70 שנה, בימי קיומו של הגטו. לצורך כך הוכן ריהוט מיוחד, ששוחזר על פי תמונות שנשתמרו, וכן יוצבו במקום המכשירים המקוריים; חזית הבנין שופצה ובוצעו שיפוצי תשתית.
החלל הקטן של המקום חולק ל-5 חדרים. החדר הראשון, בשם ”מסע“ מתחיל בסיפור ההיסטוריה של הבנין והמקום ושל האנשים שעבדו בבית המרקחת.
החדר השני הוא ”חדר המרשם“ שבו הכינו את התרופות, וכאן ישמעו עדויותיהם של אלה ששרדו וכן עדויות של תושבי פודגוז'ה שהוקלטו עוד בשנות התשעים; כאן יוצגו גם מסמכים של אנשים שעד כה היו להם רק שמות ללא פנים.
החדש השלישי הוא חדרו של הרוקח תדאוש פנקביץ, ובו יוצגו האירועים הטרגיים של הגטו, עד לחיסולו. בחדר הרביעי, אשר שימש כמחסן של בית המרקחת, יוצגו מסמכים וביניהם המסמכים המעטים שנותרו אחרי הרוקח פנקביץ - אלבום תמונות, תעודות וכובע - וכן הדרכים שבהם סייע לתושבים היהודים של הגטו. התערוכה מסתיימת בחדר ששימש ”חדר מעבדה“ ובו יוצג תהליך שחזור הזכרון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה