יום ראשון, 22 בספטמבר 2013

בית הכנסת ב-לצ'נה הרוס

מבנה בית הכנסת בעיירה לצ'נה (Łęczna) שבמחוז לובלין, ואשר שימש בשנים האחרונות כמוזיאון, הולך ונהרס, ועד כה לא נמצא מימון לשיפוצו ואחזקתו. הקהילה היהודית דורשת כי הבנין יוחזר לחזקתה, ואילו הנהלת מוזיאון בלובלין מבקשת כי המקום יועבר לרשותה, כפי שנעשה לגבי מרבית המבנים הללו ברחבי פולין.

המוזיאון בלצ'נה הוא אחד המוזיאונים האיזוריים האטרקטיביים בפולין, ומוצגים בו חפצי יודיאקה יחודיים וחשובים. אחזקת המקום עולה כ-300,000 זלוטי (כ-90,000 דולר) לשנה, והעיריה המקומית אינה יכולה להקציב סכום כזה למטרה. גם שאלת הבעלות על המקום, שעדיין לא הוכרעה, מקשה על גיוס כספים לשיפוץ ואחזקה.

העיירה היתה אחד המרכזים החשובים ביותר של בקר וסחר בסוסים, שכן שכנה על נתיב סחר הבקר מאוקראינה. במאה ה-16 הוקמה במקום קהילה יהודית עצמאית ונבנה בית כנסת אשר נשרף מאוחר יותר עד יסוד, ובמקומו נבנה בית כנסת גדול שהוא אחד הבנינים ההיסטוריים האטרקטיביים ביותר באיזור כולו.


בתקופה שבין המלחמות התגוררו בעיירה כ-2,500 יהודים אשר היוו כמחצית התושבים במקום. במזן הכיבוש הגרמני הוקם בעיירה גטו אליו הובאו גם יהודים מצ'כיה וסלובקיה. רוב היהודים נרצחו במחנה המוות בסוביבור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה