יום רביעי, 4 בספטמבר 2013

האיש שמחפש קברי אחים ודואג למצבה, לטקסים ולשימור הזיכרון

הכל התחיל באיש אחד, ספורטאי רוכב האופניים, הפולני ז'בישק ניז'ינסקי (Zbiegniew Nizinski), הנוהג לרכב להנאתו על אופניו ברחבי פולין ולעשות היכרות עם מקומות לא ידועים.

יום אחד נתקל באיכר מכפר סמוך. התפתחה ביניהם שיחה ובהמשכה סיפר לו האיכר כי שכנו קבר, בזמן המלחמה, יהודי שנרצח.

זבזישק ניז'ינסקי היה נרגש והחליט למצוא את הקבר ולהניח עליו מצבה ראויה בטקס מתאים - כדי שידע העולם שהיה איש כזה פעם. ואכן בעזרת מכשיר מיוחד, והכוונת השכן, הוא איתר את מקום הקבורה. בהמשך איתר קרובי משפחה בישראל וערך טקס קבורה כהלכה בשיתוף כל הכפר והמשפחה.

הדבר היה לפני 14 שנים.

מאז החליט ניז'ינסקי להקדיש את חייו למען אותם האומללים,  הוא יודע כי הזמן קצר והמלאכה מרובה. הוא מסתובב ברחבי פולין ומחפש אנשים מבוגרים שעדיין זוכרים את אימת המלחמה, ויודעים היכן קבורים אנשים שלא זכו למצבה שתספר את סיפורם. וכמובן להביא לידיעת מכריהם ומערכת החינוך על מקום קבורתם, ולהקים מצבה על חשבונו וטקס מכובד לזכרם בנוכחות קרובי משפחה, אם נמצאים, אנשי המקום ותלמידי בית ספר.

נשיא פולין הכיר בפרויקט החשוב והעניק לו את צלב הכבוד.  גם "יד ושם" נתנו לו את ברכתם. דניאל מאושוויץ עוזר לו במלאכה ובני משפחתו תומכים בו ומושיטים יד כשצריך. מאז הביא האיש המופלא הרבה אנשים לקבורה ודאג להנצחתם.

לפרטים נוספים www.frkt.org.pl       info@frkt.org.pl


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה